Зображення рідкісного космічного явища знайдено на монетах 1054 року

Вчені вважають його однією з найбільш захоплюючих астрономічних подій усіх часів.

Міжнародна команда дослідників опублікувала в Європейському журналі науки та теології статтю, яка описує рідкісні візантійські монети, викарбувані близько тисячі років тому. На думку вчених, на цих монетах зображена космічна катастрофа — вибух наднової.

Як повідомляє Phys.org, йдеться про спеціальну версію відомих науці монет, які були викарбувані візантійським імператором Костянтином IX. Там зображено сам імператор. Але вчені звернули увагу на дві зірки, розташовані по обидва боки його голови.

Це украй незвичайний елемент, сам факт появи якого дослідники пов’язали з відомою історичною подією. Річ у тім, що в багатьох писемних джерелах зустрічаються описи яскравого небесного вибуху. У рамках попередніх досліджень було встановлено, що давні вчені описували вибух наднової SN 1054.

Читайте також:  До Землі наближається потенційно небезпечний астероїд

Як кажуть сучасні астрономи, подія SN 1054 була однією з захоплюючих астрономічних подій усіх часів. Вибух цієї наднової сформував крабоподібну туманність. Вважається, що це була надяскрава зірка, яку було чітко видно на небі. До речі, вона — лише одна з восьми зареєстрованих наднових в історії Чумацького Шляху.

Нове відкриття є новаторським з тієї точки зору, що вчені, по суті, отримали перший археологічний доказ події SN 1054, зафіксований християнським світом. Досі описи цього вибуху зустрічалися у східних джерелах. Багато про нього писали, наприклад, астрономи Китаю та Японії. Крім того, вперше дослідники знайшли свідчення космічної катастрофи на монетах, а не в рукописах.

Цікаво, що на звичайних серійних монетах Костянтина IX зображено одну зірку. Вчені вважають, що це була Венера, яку люди тоді називали ранковою зіркою. Голова імператора уособлювала собою Сонце. Дві зірки були зображені лише на монетах зі спецвипуску. Вчені вважають, що вони були викарбувані в період між літом 1054 і навесні 1055 року. Друга зірка, як пишуть автори статті, може бути “зіркою-гостя” – так її називали древні китайські астрономи, а саме наднову SN 1054.

Читайте також:  Тіньова торгівля дикими тваринами: Загроза вимираючим видам та глобальній безпеці