У 2018 році астрономи виявили можливий “Місяць-привид” між Землею та Місяцем

Швидкий тест: скільки супутників у Землі? Якщо ви відповіли, що один, то ви маєте рацію – але Земля час від часу забирає квазі-супутники, які не пов’язані з нашою планетою гравітаційно, але на деякий час розділяють нашу орбіту і піддаються впливу нашої гравітації під час свого обертання навколо Сонця.

Але окрім звичайного місяця та непарних квазімісяців, Земля має ще й супутники-привиди. Щоб зрозуміти ці так звані “супутники”, які також називають хмарами Кордилевського, потрібно дізнатися про точки Лагранжа, але, на щастя, вони теж досить цікаві.

“Точки Лагранжа – це місця в просторі, де гравітаційні сили системи з двох тіл, таких як Сонце і Земля, створюють посилені області притягання і відштовхування, – пояснює NASA. “Вони можуть використовуватися космічними апаратами як “місця для паркування” в космосі, щоб залишатися у фіксованому положенні з мінімальним споживанням палива”.

Ці регіони не всі стабільні, хоча навіть нестабільні можуть виявитися корисними.

Читайте також:  Клювоящери сточували зуби до смерті

Існує п’ять точок Лагранжа, але не всі вони стабільні.

“З п’яти точок Лагранжа три є нестійкими, а дві – стійкими. Нестійкі точки Лагранжа – позначені L1, L2 і L3 – лежать уздовж лінії, що з’єднує дві великі маси, – продовжує NASA. “Стабільні точки Лагранжа, позначені L4 і L5, утворюють вершини двох рівносторонніх трикутників, у вершинах яких знаходяться великі маси. L4 веде орбіту Землі, а L5 слідує за нею”.

Це не абстрактна ідея, а те, що ми використовуємо на практиці. JWST розміщений у точці L2 Лагранжа між Землею і Сонцем, тоді як точка L1 використовується для супутника Solar and Heliospheric Observatory для безперервного спостереження за нашою зіркою.

У цих стабільних точках Лагранжа часто зустрічаються менші тіла, очевидним прикладом яких є троянські астероїди, знайдені в точках L4 і L5 між Юпітером і Сонцем.

Читайте також:  Астрономи відкрили першу наднову в галактиці за 22 мільйони світлових років від нас

Точки Лагранжа також зустрічаються в системі Земля-Місяць, причому L4 і L5 також є стабільними. Хоча вони не містять жодних менших тіл (про які ми знаємо), астрономи з 1960-х років шукають у цих регіонах “місяці-привиди”, які є скупченнями пилу в цьому регіоні.

Це нелегке завдання, оскільки пил важко виявити на тлі сяйва неба, зоряного світла, зодіакального світла та світла Чумацького Шляху, тому не дивно, що певний час ми не знаходили жодних ознак таких об’єктів. Про них попередньо повідомив Казімєж Кордилевський, який дав хмарам одну з їхніх назв. Але японський космічний зонд “Хітен”, який був запущений у 1990 році, не знайшов жодних очевидних ознак збільшення пилу, коли проходив через точки L4 і L5 між Землею і Місяцем, що робить відкриття малоймовірним.

Однак у 2018 році одна команда спробувала змоделювати хмари Кордилевського, щоб побачити, як їх краще виявити. Команда вирішила використовувати поляризаційні фільтри, які пропускають лише поляризоване світло, знаючи, що відбите або розсіяне світло зазвичай є поляризованим. Коли вони шукали супутники-привиди в точці L5, то виявили світло, поляризоване пилом, тоді як інші джерела поляризації команда виключила, виходячи з напрямку поляризації.