Телескоп JWST виявив сірководень в атмосфері планети HD 189733b

Телескоп Джеймса Вебба (JWST) виявив сірководень (H2S) в атмосфері планети HD 189733b, сусіднього “гарячого Юпітера”. Вже виключена зі списку колонізації через свою температуру, що вдвічі перевищує температуру Венери, і ймовірну відсутність твердої поверхні, HD 189733b тепер може додати до своїх недоліків запах тухлих яєць. Проте, це відкриття демонструє, що наші моделі формування планет стають настільки точними, що можуть робити успішні прогнози.

Великі планети, а також ті, що обертаються близько до своїх зірок, найлегше виявити. Тому, коли астрономи вперше почали відкривати планети за межами Сонячної системи, здавалося, що галактика заповнена “гарячими Юпітерами” – газовими гігантами з масою, близькою до Юпітера або більшою, що обертаються достатньо близько до своїх зірок, щоб бути випаленими.

На відстані 65 світлових років, HD 189733b є найближчою з відомих нам планет, яка транзитує перед своєю зіркою з нашої точки зору, і тому є природним пріоритетом для подальшого дослідження. При оцінюваній температурі 920°C (1700°F), це справді екстремальний світ, який, за моделями, має одні з найшвидших вітрів, які нам відомі. Однак ті самі фактори, які роблять його таким непридатним для життя, а також його відносна близькість, роблять його однією з найлегших планет за межами нашої системи для вивчення, що привертає увагу JWST.

Читайте також:  Відкрито новий вид динозавра з унікальним черепом, віком 78 мільйонів років

Дослідження спектра HD 189733b, проведене доктором Гуанвеєм Фу з Університету Джона Хопкінса, описує HD 189733b як “еталонну планету для характеристики атмосфери”.

Дослідження збирало світло, яке фільтрувалося через атмосферу HD 189733b під час транзитів, і демонструє здатність JWST виявляти молекули, присутні у відносно малих кількостях, а також підтверджує моделі астрономів.

“Сірководень – це основна молекула, про яку ми не знали, що вона там є. Ми передбачали, що вона буде, і ми знаємо, що вона є в Юпітері, але ми не виявляли її за межами Сонячної системи,” сказав Фу в заяві. “Ми не шукаємо життя на цій планеті, бо вона надто гаряча, але знаходження сірководню є кроком до виявлення цієї молекули на інших планетах і кращого розуміння того, як утворюються різні типи планет.”